Postări

Amnistia fiscală OUG 107/2024

  Persoanele fizice și persoanele juridice pot beneficia de anularea obligațiile fiscale accesorii (dobânzi și penalități) în totalitate sau procentual (la persoanele fizice). Contribuabilii care au datorii restante la data de 31 august 2024 pot beneficia de anularea accesoriilor calculate la debitul principal. Condițiile de anulare a accesoriilor calculate sunt: plata tuturor obligațiilor fiscale scadente la 31 august, plata datoriilor curente, depunerea tuturor declarațiilor fiscale și depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024. ANAF va emite un certificat fiscal în care specifică sumele din debitul principal de plată și accesoriile care se vor anula. După plata debitului principal, contribuabilul depune cererea de anulare a accesoriilor. Ulterior, ANAF va anula aceste accesorii în baza OUG 107/2024. De asemenea, dacă se constată erori pe declarațiile inițiale, iar sumele rezultate în urma rectificărilor sunt mai mare, se iau în calcul l...

Controale ANAF persoane fizice

  În ultima perioadă ANAF a intensificat acțiunea de control fiscal asupra persoanelor fizice. Sunt verificate în principal marile averi, având în vedere deficitul bugetar. Impozitul aplicat este de 70% pe sumele fără justificare . ANAF alege persoanele fizice în urma unei analize de risc care constă în determinarea unei diferențe semnificative între veniturile estimate și cele declarate. Un risc fiscal ridicat reprezintă și neplata datoriilor la termenul scadent, depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale sau nedepunerea acestora, precum și neconcordanțe dintre datele declarate și cele obținute de la alte instituții. ANAF are acces și la informațiile bancare și poate solicita oricând rapoarte detaliate privind tranzacțiile derulate pe conturile de persoană fizică. Un alt aspect important este că notarii publici sunt obligați să declare toate achizițiile de imobilizare, așadar o achiziție de o valoare mare pentru o persoană fizică care nu figurează cu venituri declarate,...

Sponsorizare

Care sunt limitele sponsorizării? a) 0.75% din cifra de afaceri; b) 20% din impozitul pe profit datorat. Limita sponsorizării care se scade din impozitul pe profit este minimum dintre condițiile de mai sus. Sponsorizarea se poate efectua către entități care sunt înregistrate în Registrul Unităților de Cult.  Se încheie un contract cu asociația/unitatea de cult, iar în baza contractului se efectuează plățile care vor fi scăzute din impozitul pe profit în limitele stabilite. Dacă în cazul în care o societate nu a efectuat sponsorizare în cursul anului, aceasta poate depune un formular de redirecționare (D177) până la data depunerii declarației finale de impozit pe profit pentru anul anterior (adică până în iunie anul următor). Mai departe, ANAF va efectua plăților către entitatea cu care s-a încheiat contract de sponsorizare.

De la 1 iulie este obligatorie obținerea codului UIT din aplicația E-Transport

Ce operațiuni sunt monitorizate in E-Transport?   1.   Transporturi rutiere pe teritoriul național (din achiziții interne și externe) de  bunuri cu risc fiscal ridicat . Dacă sunt și bunuri cu risc fiscal și fără risc fiscal, se declară în UIT toate bunurile. Exemple de bunuri cu risc fiscal: legume, fructe, băuturi alcoolice, sare, sulf, pământ, nisip, îmbrăcăminte, încălțăminte, fontă, fier, oțel. 2.   Transporturi rutiere internaționale de bunuri – toate bunurile , indiferent dacă sunt cu risc sau nu. Excepție de la reguli : serviciile poștale, achizițiile cash& carry, achiziții pe bază de carnet de producător.   Ce tip de vehicule sunt monitorizate?   Vehiculele care au o masă mai mare de 2,5 tone ; 2.1.   masa bunurilor transportate este mai mare de 500 kg ; sau 2.2.   valoarea bunurilor este mai mare de 10.000 lei . Cu privire la colete mai mari de 31,5 kg trimise/primite prin poștă, trebuie să se obțină acest cod...

Operațiuni scutite de TVA

  În general, dacă ai cifra de afaceri mai mare de 300.000 lei, vei deveni plătitor de TVA. Dar nu întotdeauna se aplică această regulă, existând și SCUTIRI de TVA. Câteva exemple de operațiunile scutite de TVA în România conform Codului Fiscal sunt: • spitalizarea, îngrijirile medicale și operațiunile strâns legate de acestea, desfășurate de unități autorizate pentru astfel de activități; • prestările de servicii efectuate în cadrul profesiunii lor de către stomatologi și tehnicieni dentari; • prestările de îngrijire și supraveghere efectuate de personal medical și paramedical; • transportul bolnavilor și al persoanelor accidentate; • activitatea de învățământ prevăzută în Legea educației naționale nr. 1/2011, formarea profesională a adulților, efectuate de instituțiile publice sau de alte entități autorizate; • meditațiile acordate în particular de cadre didactice din domeniul învățământului școlar, preuniversitar și universitar; • prestările de servicii și/sau livrările de bunur...

Cheltuieli deductibile, cheltuieli deductibile limitat și cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit

Cheltuieli deductibile pe firmă Toate cheltuielile care sunt pentru activitatea economica, sunt cheltuieli deductibile. Așadar, de avut în vedere că cele personale nu sunt cheltuieli ale activității firmei, acestea din punct de vedere fiscal sunt 100% nedeductibile. Toate cheltuielile deductibile au la bază documente justificative, sunt aferente obiectului de activitate al unității și sunt efectuate în scopul realizării profitului. Cheltuieli deductibile exemple : achiziționarea de materii prime, materiale consumabile, obiecte de inventar, chiria plătită aferentă spațiului unde firma își desfășoară activitatea, dobânzi aferente creditelor bancare, comisioane și alte servicii bancare, cheltuieli cu telecomunicația, cheltuieli de marketing, cheltuieli cu salariile, cheltuieli cu executarea unor lucrări sau cu prestarea de servicii efectuate de terți, cheltuieli de creare a unui site, alte cheltuieli de personal, amortizarea imobilizărilor și provizioanele în anumite condiții, amorti...

Dividende

1. Ce sunt dividendele? Dividendele reprezintă distribuiri din profitul societății către acționarii săi la final de an după ce s-a hotărât repartizarea profitului sau pe parcursul anului trimestrial dacă societatea are profit. 2. Cât este impozitul pe dividende? Impozitul pe dividende este 8% din suma distribuită. Acest impozit se reține de către societate prin stopaj la sursă și se achită până pe 25 a lunii următoare din ziua plății. De reținut că impozitul de 8% din România este unul dintre cele mai mici impozite, față de alte state. 3. Eu ca persoană fizică asociat al societății mai achit și alte impozite suplimentare? Da. În cazul în care pe parcursul anului persoana fizică încasează dividende mai mari de 6 salarii minime pe economie, beneficiarul este obligat să achite CASS de 10% din plafoanele de 6, 12 și 24 salarii. Simulare impozit CASS: a) Dividende încasate mai mici de 6 salarii minime: nu se achită CASS; b) Dividende încasate între 6 și 12 salarii: se achită CASS 10% la 6 s...